updates:
Terima Kasih, Datang Lagi :)

Wednesday, November 17, 2010

Tragedi Di Pagi Aidiladha



Dah lama aku tak update blog ni, lihat saja pada entri yang lepas. Kali terakhir aku update blog pada Hari Raya Aidilfitri. Agak sibuk untuk update blog tetapi sekarang dapat la aku meluangkan masa untuk menulis kembali. Apa cerita aku di pagi Aidiladha? Memang sebuah pengalaman yang agak menyayat hati untuk hari yang berbahagia ini. Cerita ini akan aku ringkaskan seringkas yang aku mampu kerana ianya terlalu... Hmm..

Pada pagi hari raya aidiladha ini aku bagun awal, menunjukkan betapa terujanya aku untuk menyambut raya. Selepas solat subuh aku bersiap - siap untuk pergi solat sunat hari raya. Gosok baju Melayu, sematkan butang baju dan berus songkok adalah aktiviti normal aku untuk hari raya. Minyak rambut, deodorant, perfume semua aku dah stanby atas meja supaya senang aku nak bersiap nanti.

Untuk menambahkan rasa mood raya aku bukak tv, dengar laungan takbir. Tenang hati aku.. Sambil - sambil tu aku terbayang aktiviti korban yang akan aku saksikan nanti. Boleh juga aku kerah tenaga untuk membantu mereka yang memerlukan. Boleh aku tolong lapah daging korban dan nikmati sup tulang. Selepas itu aku bercadang untuk beraya ke rumah saudara mara dan kawan - kawan yang sudah lama aku tak jumpa. Banyak juga aktiviti aku hari ini, itu yang aku fikirkan. Sesudah laungan takbir di tv, aku bingkas bangun untuk mandi. Sewaktu mandi aku terasa lapar, dan bunyi orang memasak di dapur ( jiran belakang rumah ) menaikkan lagi nafsu aku untuk makan.

Selesai saja mandi, aku cepat - cepat pakai baju untuk menjadi orang pertama yang menikmati sarapan pagi. Aku lihat dalam kuali, ada bihun. Aku capai piring dan... arghh.. betapa nikmatnya dapat bihun ketika perut lapar. Tetapi bihun tu tidak begitu umph dari segi rasa dan bau, mungkin kurang garam. Aku tambahkan sos untuk cover rasa tidak umph tu. Selera aku pada pagi Aidiladha ni agak kuat, buktinya 3 kali aku tambah makan. Selesai makan aku bawa bihun itu untuk diletakkan atas meja makan supaya senang orang nak sarapan sekejap lagi.

Selepas beberapa jam aku dengar kakak aku cakap, " mak.. bihun ni dah basi la, kenapa letak atas meja makan?? ". Aku yang tengah bersiap di depan cermin tiba - tiba terasa loya. Patutlah lah bau dan rasa bihun tu agak pelik tadi. Aku tanya akak aku, macam mana dia tahu yang bihun tu dah basi. Dia cakap bau bihun tu dah busuk, dan bila aku cium.. sah inilah bau yang aku makan tadi. Seketika kemudian, perut aku pun rasa sakit. Masa tu pula jam dah menunjukkan pukul 8 pagi, ayah aku dah nak pergi ke masjid. Akhirnya aku meluangkan masa di jamban. Segala aktiviti yang aku plan, terpaksa aku lupakan. Aktiviti aku akhirnya bertukar kepada baring di atas katil sahaja. :(

Salam Aidiladha, hati - hati di jalan raya.. hati - hati juga ketika nak menjamu selera... -_-''

Komen anda adalah penghargaan untuk Penulis

3 comments:

 
Penulis Cyber - Hakcipta Terpelihara 2012