updates:
Terima Kasih, Datang Lagi :)

Thursday, May 14, 2009

Ikan dan aku





-










Hari ni aku pulang ke kampung untuk menemui ibunda dan ayahanda tersayang. Seperti biasa aku akan sampai ke rumah dalam waktu petang akan tetapi yang menjadi luar biasa adalah apabila terdapat sebuah akuarium bersaiz kecil di dalam bilik aku. Di dalam akuarium tu terdapat 2 ekor ikan Sepat dan 1 ekor ikan Ntah (aku tak tahu nama ikan tu). Kakak aku cakap ikan tu abang aku yang beli. Bila aku tenung lama-lama ikan tu, ia mengingatkan aku tentang kisah aku yang suka membela ikan (pada masa dulu).


Semasa kecil aku sering mengikut ayah angkat aku ke sungai untuk menjala ikan. Dan selalu jugalah aku mencuri menyeludup ikan kecil dari jala ayah angkat aku (yang selalunya dibuang kerana saiznya yang kecil dan tidak sesuai untuk dimasak) ke dalam plastik yang berisi air untuk dibawa pulang ke rumah sebagai haiwan peliharaan. Tetapi aku selalu 'kantoi' ketika ingin pulang dan terpaksa melepaskan ikan-ikan kecil itu.

Bila masuk ke alam persekolahan(umur 7-8 tahun) pula, aku mula membeli ikan sendiri. Pagi-pagi ayah aku beri RM1 untuk belanja ke sekolah, namun aku tidak menggunakannya dan hanya membawa bekal dari rumah. Pada zaman itu kanak-kanak seusia aku pastinya akan tertarik untuk membeli Ding Dang dan Tora tetapi minat aku adalah terhadap ikan! Hehe.. ( nampak pelik ke aku ni? )

Pulang dari sekolah pagi(sekolah harian), aku dan abang akan ke kedai ikan dengan menaiki basikal tua mak aku yang ditunggang oleh abang ( aku kenit lagi, kaki tak sampai nak tunggang basikal mak aku). Kebiasaannya kami membeli 2 ekor ikan emas kurus dan makanannya kami beli secara kongsi. Selain dari ikan itu, kami juga pernah membeli ikan emas gemuk, ikan bandaraya(yang suka melekat di cermin akuarium) dan bermacam-macam jenis lagi yang aku sendiri dah lupa. Yang aku ingat ikan-ikan itu mudah mati kecuali ikan bandaraya sahaja yang mudah dijaga.

Sekitar aku berumur 9 - 11 tahun pula, aku mula minat terhadap ikan laga. Ikan ni bukan sahaja suka berlaga malah memiliki rupa yang menarik. Menjaga ikan ini juga mudah, tidak memerlukan bekas yang besar. Makanannya pula adalah jentik-jentik ( aku peram air belakang rumah sampai ada jentik-jentik ). Kadang-kadang bila mak aku nampak aku cuba 'menghasilkan' jentik-jentik aku akan dimarahi kerana risau didenda oleh Jabatan Kesihatan. Walaupun aku memelihara ikan laga tapi tujuannya bukan untuk dilagakan, aku cuma suka melihat ikan itu.

Pada suatu hari di hari raya(sudah lupa bila), aku terkejut kerana ada "tetamu kecil" telah mencampurkan 2 ekor ikan laga aku di dalam 1 bekas. Akibatnya ikan aku berlaga sehingga lemah dan mati. Aku terus tidak membeli ikan laga lagi sejak hari itu. Mungkin jika "tetamu kecil" itu kantoi semasa ingin melakukan perkara itu, aku akan melagakan kepalanya dengan lutut aku. Tetapi salah aku juga kerana letak di tempat yang tidak selamat. Hehe..

Ikan-ikan yang aku teringin nak pelihara




Ikan ni aku takut nak bela




hehe...




Komen anda adalah penghargaan untuk Penulis

13 comments:

  1. wah lawa ek ikan tu bila ekor kembang

    ReplyDelete
  2. to zamz : ikan tu memang lawa.. kalau kembang lagi lawa.. ;D

    ReplyDelete
  3. cam ikn aku..
    tp da mati..
    ikn kmbung ku wrne biru..
    bobo i luv u

    ReplyDelete
  4. wah~~sapa nk jage ikan muke manusia doh!!
    lalalalala~~~~

    ReplyDelete
  5. ikan yg last tu wana pn takot nk bela.
    seram!

    ReplyDelete
  6. objek mana la yg melagakan ikan laga tu... sungguh hampeh en beliau.... ikan mas memang susah jaga coz kena guna oksigen....... matju@pauh dulu penah gak beli, tp ikan tu manja sangat, ada oksigen pon mati gak..... baek pelihara ikan laga... lg senang............

    ReplyDelete
  7. Ikn yg manja & gewdik jatuh
    kpd Ikn Emas..!Hehe..Cantek
    la Ikn Laga tuuuu..teringin
    nk bela Ikn nie tp geli nk
    pegang Ikn kalo die lompat/
    jatuh ke darat..Eii..geli..!
    Knp entah..Tp kalo Ikn yg nk
    dibuat msk tu x geli sbb da
    mati..Hehe..

    ReplyDelete
  8. to boolat : beli la ikan baru..

    to dBa : ikan muka manusia la best sbb ia unik..hehe

    to wana : jgn takut wana, ikan tu muka mcm kita jgk. muka manusia bkn hantu.. hihi

    to pauhputik : betol tu... aku suke ikan laga..

    to ieda : tak geli la.. cube la pegang ikan tu..

    to zaherah : semue ikan comel kan? ;D

    ReplyDelete
  9. dulu ada jugak bela ikan laga masa kecil2 dahulu kala...
    sebijik jadi kes macam ko...
    sedih pasal adik campur sekali bagi lawan....
    waaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  10. errr,.,.leh wat goreng x ikan tu..?
    cam sedap je ikan warne warni.,.,.,~

    ReplyDelete
  11. kesian la kalo dilagakan.
    bg la diorg hidup aman damai tanpa sbrg pergadohan~

    ReplyDelete
  12. to Krauser : laa... senasib la kite.. huhu~

    to EN.ROBOT : ikan kalau kaler pelangi pun bila digoreng itam jdinyer. dah x cntik lgi rupe die. pastu msuk dlm perut. pastu ikan tu pun menjadi.... hehe~

    to inas : betul.. ikan tu x baik utk dilagakan... diorg mne ade gelanggang gusti mcm WWE, jdi kne biarkan diorg idop ngan aman.. ;D

    ReplyDelete

 
Penulis Cyber - Hakcipta Terpelihara 2012